De jonge ondernemer Kees Jan Verplanke timmert bijna twee jaar aan de weg met zijn bedrijf Huurbieding.nl, waar ondernemers kunnen bieden op huurprijzen. “Wij zijn een marketingbureau voor panden.”

“We krijgen regelmatig belachelijke biedingen binnen die veel te laag zijn”, vertelt Kees Jan Verplanke aan de telefoon. “Maar wij zeggen tegen aanbieders: gewoon bellen. Het kan altijd iets worden.”

Al bijna twee jaar werken Verplanke en Van der Pas (beiden 22 jaar oud) hun idee uit vanuit een kantoor in Hendrik-Ido-Ambacht. Verplanke werkte hiervoor bij een projectontwikkelaar als manusje-van-alles. Hij ging daar direct na de middelbare school aan de slag.

“Ik ben een keer meegeweest naar een huizenveiling aan de Kipstraat in Rotterdam”, vertelt Verplanke. “Daar kreeg ik de ingeving: wat voor koopsommen kan, kan ook voor huurprijzen.”

Genereren van leads

Het concept van Huurbieding.nl is simpel. Aanbieders kunnen tegen een vergoeding hun kantoorruimte op de site van Huurbieding.nl zetten. Ondernemers kunnen vervolgens een huurprijs noemen die hen geschikt lijkt.

Verplanke speelt met het idee in op de historisch hoge leegstand van kantoren. Eind 2012 stond bijna 16 procent van de Nederlandse kantoren te koop of te huur. Een jaar eerder was dat nog 14,5 procent.

Via het bedrijf van Verplanke komen aanbieders van kantoorruimte aan mogelijke huurders. “Wij zijn een marketingbureau voor panden. We brengen vraag en aanbod bij elkaar.”

Bieding begin van onderhandeling

Het systeem van biedingen is volgens de jonge zakenman hiervoor bij uitstek geschikt, omdat het vrijblijvend en laagdrempelig is. “Ondernemers bellen niet gauw met een makelaar om te onderhandelen over de prijs.”

Een bieding is doorgaans het startpunt van een onderhandeling over de uiteindelijke huurprijs. Zo kan de aanbieder bijvoorbeeld voorstellen om in eerste instantie een lagere maandhuur te vragen en dit op termijn op te hogen naar een normale vraagprijs. De ondernemer komt zo op voordelige wijze aan kantoorruimte en de eigenaar heeft de leegstaande ruimte gevuld.

Van loodgieter naar architect

Op Huuraanbieding.nl staan momenteel 140 panden. De meeste in de omgeving van Rotterdam, “want daar zijn we begonnen”. Maar in principe is de startup actief in heel Nederland. “Ik ga binnenkort naar Groningen om daar te praten
met een aantal partijen”, zegt Verplanke.

Inmiddels zijn er ook beursgenoteerde bedrijven opgenomen in het aanbod. “We hebben nu bijvoorbeeld een pand van Wereldhave.” Ook de bieders worden steeds groter. In het begin boden vooral mkb’ers zoals loodgieters op de panden. Maar nu komen ook accountants en architecten via Huurbieding.nl aan nieuwe kantoorruimte. “Vooral met oppervlaktes tussen de 500 en 1000 vierkante meter zijn we enorm gegroeid.”

Vinden van nieuwe panden

Het vinden van nieuwe panden is een arbeidsintensief proces. Verplanke en zijn medewerkers gaan zelf achter de eigenaren aan. “We kijken op vergelijkingssites welke panden al lang te huur staan. Via het Kadaster achterhalen we dan wie de eigenaar is. Die bellen we en proberen we dan aan tafel te krijgen.”

Die telefoontjes plegen was wel iets waar Verplanke aan moest wennen. “Koude acquisitie durfde ik vroeger echt niet, maar dat is iets waar we nu toch wel erg goed in zijn.”

Het overtuigen van pandbezitters is een lastige zaak. “Ze geloven niet dat mensen gaan bieden. ‘Als mensen interesse hebben, bellen ze wel’, denken ze. Maar dat is niet zo.” Vaak proberen aanbieders het met één of twee panden. “Dan is het aan ons om dit concept te bewijzen”, zegt Verplanke. “We moeten het dan ook van mond-op-mond-reclame hebben. Als één bedrijf merkt dat het werkt, volgen er meer.”

Makelaars willen vooralsnog niet samenwerken. De transparantie van het biedingsproces spreekt hen niet aan, aldus Verplanke. De aanbieder weet immers precies hoeveel biedingen hij heeft ontvangen. Ook speelt mee dat de courtage voor makelaars omlaag gaat als een bod onder de beoogde huurprijs zit.

Groot worden in Nederland

Verplanke verwacht dit jaar zo’n 150 duizend euro om te zetten. Dat geld is alleen afkomstig van de aanbieders. Die betalen voor de promotie van hun huurpand: 625 euro voor een internetpakket met een vermelding op Huurbieding.nl en een online campagne. Voor advertenties in een regiokrant en 10 duizend flyers komt daar nog eens 570 euro bij.

Op het kantoor in Hendrik-Ido-Ambacht zijn vier mensen in dienst, waarvan twee full-time. “Er zijn al mensen naar ons toegekomen met een pand in Duitsland en België, maar daar wachten we nog even mee. Eerst maar eens groot worden
in Nederland”, aldus Verplanke. “We hebben al wel Engelse en Duitse domeinnamen geregistreerd.”

Ligt concurrentie op de loer?

Het idee van Huurbieding.nl is zo eenvoudig, dat het makkelijk te kopiëren is. Als bijvoorbeeld Funda, dat een aanbod heeft van ruim 30 duizend kantoorpanden, een biedknop toevoegt, kan dat een grote bedreiding zijn voor Verplankes bedrijf.

Hij denkt echter niet dat een site als Funda zijn idee overneemt. “Zij hebben een bewezen concept. Dat gaan ze niet zomaar aanpassen.” Verplanke heeft zich daarnaast ingedekt. “We hebben ontzettend veel domeinnamen gekocht die
op ons bedrijf lijken. Wij hebben de juiste domeinnaam en de juiste middelen.”

Voor Huuraanbieding is het zaak om zo snel mogelijk te groeien en naamsbekendheid te krijgen. Nu komen er per maand 30 nieuwe panden bij. Zo’n 5 à 10 ondernemers vinden maandelijks kantoorruimte via de site.

Wat is eigenlijk de grootste zorg van Verplanke? Het blijft vijf seconden stil. “Tsja, wat is onze grootste zorg. Ik vraag het even aan mijn compagnon.” Verplanke legt de hoorn neer en overlegt met zijn compagnon Jordi van der Pas. “Dat mensen stoppen met bieden”, klinkt het even later. “Dat is een zorg.”

“Of misschien toch dat Funda ons kopieert.”

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl